Jag valde livet

Jag bär på en massa skit som jag behöver bearbeta, och prata om saker är inte min starka sida. Däremot tänker jag alldeles för mycket. I mitt huvud  samlas det en massa ord som blir till meningar som tillslut tar upp all plats. Alla dessa meningar har jag försökt skriva ned och det blev till en liten text. Det är nu med stor osäkerhet jag delar med mig av denna text, mina ord och tankar.

Jag valde livet

Fanny Cardegård

Det var när jag låg orörlig i sängen den där våren eller hade det hunnit bli sommar. Jag minns inte längre, allt var så dimmigt och otydligt. En tid med hörselskydd och skygglappar, så jag inget hörde och såg. I min värld rymdes inget mer än mina egna tankar och känslor, för det var allt som jag orkade med.  I vilket fall när jag låg där utan lust till något gav jag mig själv ett ultimatum. Fanny, antingen börjar du leva med kravet att du lever fullt ut eller så ger du upp och dör. Att ligga här är inget alternativ, inget liv. Jag valde livet den dagen och alla dagar sedan dess, visst finns det dagar när allt känns hopplöst, då jag får påminna mig själv om att jag faktiskt gjorde ett val.

 Jag valde livet för någonting sa mig att det kommer bli bättre, kanske inte idag eller imorgon, men någon dag. Det var också rädslan för att missa något viktigt, om nu livet bestämde sig för att vända till min fördel, för när man väl är död är det svårt att komma tillbaka. Även om jag tror att döden inte är slutet, är det inte säkert att döden på något sätt skulle vara roligare än livet på jorden.

 Det sägs ju att hoppet är det sista som dör, och kanske är det så. Det är fullt möjligt att det är hoppet som driver mig framåt, att en dag vänder det, någon gång blir det bättre. Jag ska klara av det här som kallas livet och göra vad som nu än krävs för att finna den där lyckan, jag måste bara kämpa lite till och lite mer.

Kommentera

